Liikennejärjestelyt Jupperin kaduilla
Tässä osuudessa selostamme katusuunnitelmien suunnittelualueille tarpeellisiksi katsomiamme liikennejärjestelyjä. Harkinnan jälkeen Pro Jupperi ei ole ehdottamassa uusia katujen puomituksia. Sen sijaan esitetään vahvaa ohjeistusta liikennemerkein.
Tiedostamme, että liikennevalvonnan toteuttaminen tällaisilla reuna-alueilla ei välttämättä ole poliisin prioriteetti. Useimmat tienkäyttäjät kuitenkin havaitsevat liikennemerkit ja siten tiedostavat todennäköisesti syyllistyvänsä liikenneturvalisuuden vaarantamiseen, jos jättävät ne noudattamatta. Tämä olisi muutos parempaan verrattuna nykytilanteeseen, jossa ainoa liikennemerkkiohjaus on aluenopeusrajoitus 30 km/h.

Liikennemerkkiohjaukset esitettynä ’Jupperin kadut’ katusuunnitelma-aineiston koostekartalla. Tämä ei tarkoita, että Pro Jupperi kannattaisi pohjakartassa olevia katusuunnitelmia, joita olemme erikseen kommentoineet toisaalla. Tässä yhteydessä käsitellään puhtaasti kaduille sijoitettavia liikennemerkkejä.
Suunnittelualueen katuverkkoon on pääsy Tammipääntien pohjoispäästä Pitkäjärvenranta -kadun kautta, Jupperinaukiolta Peltotien kautta sekä Tammipääntieltä Rantatien kautta. Näille sisäänajoreiteille esitämme aluenopeusrajoitus merkintää 20 km/h. Vastaavasti alueelta poistuvalle liikenteelle samoissa paikoissa aluenopeusrajoitusmerkintä 30 km/h.
Ajonopeuksien laskeminen vastaa joissakin kommentissa esitettyihin huoliin jalankulkijoiden liikkumisturvallisuudesta. Etenkin Rantatiellä, jossa on jalankulkua Rantapuistoon, ajonopeuksien pudottaminen on tarpeen.
Peltotien alkuosalle katusuunnitelma esittää jalkakäytävää jalankukijoiden liikkumisturvallisuuteen viitaten. Pro Jupperi vastustaa jalkakäytävän toteuttamista. Ajonopeuksien alentaminen osaltaan vähentänee tarvetta jalkakäytävälle.
Pitkäjärvenranta -kadulla on myös vahva tarve saada nopeuksia alemmas. Kadulla on runsaasti ulkoilevia jalankulkijoita ja kyläuimarannan kohdalla myös paljon lapsia, joiden liikkeitä voi olla vaikea ennakoida. Kadulla liikkuvien autojen lisäksi vaaraa aiheuttavat mopot sekä suurinopeuksiset polkupyörät. Pitkäjärvenranta on houkutteleva reitti tosissaan pyöräileville, alennettu nopeus ohjannee reitinvalintaa paremmin soveltuville väylille. Vaaraa aiheuttaviin nopeuksiin päästään nykyään myös sähköavusteisilla polkupyörillä.
Suunnittelualueelle esitetään myös aluepysäköintikieltoa. Osana aluepysäköintikieltojärjestelyä alueelle on syytä toteuttaa ja merkitä kadunvarsipysäköintipaikkoja. Näitä koskeva Pro Jupperin vaihtoehto on esitelty osuudessa ’Pysäköintitarpeet Jupperin kaduilla’. Aluepysäköintikielto tukee pyrkimystä säilyttää kylän kadut tonttikatuina nykyisin leveyksin.
Alueen sisäänajoreiteille Peltotien ja Rantatien alkuun päättyvän kadun merkintä. Tämä rajoittanee rantaraitille pyrkivää läpiajoa.
Yhteys Peltotieltä Pitkäjärvenranta -kadulle Peltopolun kautta katkaistaan asettamalla moottoriajoneuvoille ja mopoille ajokielto – poikkeuksena huoltoajo.
Jupperintieltä Pitkäjärvenrantaan ajoon asetetaan moottoriajoneuvoille ja mopoille ajokielto . Kielto kohdennetaan lisäkilvellä läpiajoon. Tonteille ajo tai esimerkiksi kyläuimarantaan ajo olisi sallittua. Huoltoajolle ei myöskään esteitä.
Vastaava rajoite asetetaan Rantatien ja Pitkäjärvenranta -kadun risteykseen ajosuuntaan Pitkäjärvenranta.
