Liikkumisturvallisuus Rantatiellä
Katusuunnitelmasta käydyssä keskustelussa on esitetty huoli siitä, että Rantatie saattaa olla etenkin lasten omatoimiselle liikkumiselle turvaton. Pro Jupperin arvion mukaan riskipitoiset kohtaamiset ajoneuvojen kanssa liittyvät Rantatien jyrkkään mutkaan Rantatie 6 ja Rantatie 8 välillä.

Tällä kadulla ajoneuvoja liikkuu harvakseltaan. Riskit eivät liity niinkään suureen ajoneuvotiheyteen. Sen sijaan Rantatien jyrkkä mutka, johon liittyy samanaikainen jyrkkä alamäki tai ylämäki ja näiden johdosta huomattavasti rajoittunut näkyvyys kulkusuuntaan nostavat yhteisvaikutuksellaan tilannenopeutta mutkassa. Liukkaan kelin aikaan vaikeutta lisää tarve ylöspäin tultaessa nostaa ennakoivasti ajonopeutta kumpareen laelle pääsemisen varmistamiseksi.
Huoli lasten liikkumisen turvallisuudesta on aiheellinen, ottaen huomioon, että Rantatie on reitti alueen lähivirkistyskohteeseen, Rantapuistoon. Kouluikäisten lasten itsenäisen liikkumisen kannalta merkitseviä kohteita ovat pallokenttä ja leikkipuisto. Riskit voivat myös koskea alle kouluikäisiä taaperoita tai potkupyöräilijöitä saatettuina. On myös mahdollista, että koiran ulkoiluttajat joutuvat yllättävään tilanteeseen tässä kohdassa.
Pro Jupperi ei usko, että kadun asfaltointi, kaksikaistaiseksi leventäminen ja erillisen jalkakäytävän toteuttaminen parantavat turvallisuutta. Kokemukset muualta osoittavat, että tällaiset rakenteelliset muutokset mieluumminkin johtavat ajonopeuksien nousemiseen, mikä osaltaan kasvattaa kohtaamisiin liittyviä riskejä.
Pro Jupperin vaihtoehto on Rantatien muokkaaminen tavalla, joka pienentää tilannenopeutta kaikkien liikkujien kannalta: Ehdotamme Rantatien pitkittäisprofiilin maltillista muotoilua siten, että Rantatie 7 kohdalla oleva kumpare madalletaan ja katu käännetään loivaan jatkuvaan laskuun Rantatie 4:n tasalta siten, että muokattu pitkittäisprofiili saavuttaa kadun nykyisen korkeusaseman Rantatie 8 tonttiliittymän tasalla. Tämä tarkoittaisi Peltokujan ja Rantatien risteyksen kohdalla noin 1 m alempaa korkeusasemaa ja samalla sitä, että Peltokujalta saapuvalle näkyvyys kantaa vasemman suunnassa koko Rantatien mitan.
Kadun korkeusaseman muuttaminen aiheuttaa muutostarpeen Rantatie 6 ja Rantatie 7 tonttiliittymiin. Kadun korkeusaseman muuttamisen edellytys on, että sen edellyttämät muutostyöt tonttiliittymissä ja kiinteistöjen etupihoilla eivät aiheuta kustannuksia kiinteistöjen omistajille.
Pro Jupperi esittää myös, että pitkittäisprofiilin muokkauksen yhteydessä katua levennetään kaarteen osuudella maltillisesti noin +1 m. Tämä antaa kohtaamistilanteeseen lisää väistämisvaraa.
Tämän lisäksi esitämme, että tienpito ottaa jatkuvaan ylläpitoon sisäkaarteessa näkemäesteeksi muodostuvan vesakon raivaamisen. Varsinaiseen kadunvarsipuustoon ei ole tarvetta koskea.
Rantatiellä toteutuvien jalankulkijoiden ja ajoneuvojen kohtaamisten määrään vaikuttaa osaltaan myös Pitkäjärvenranta -kadulla toteutuvan läpiajon rajoittaminen. Pro Jupperi on erikseen laatinut oman ehdotuksensa tämän edellyttämistä liikennejärjestelyistä.
