Pellonpää

Pellonpää

Ilmakuvasarjasta näkyy, että 1950 meillä ei ollut mitään havaittavaa kulkureittiä paikassa, jolle nyt esitetään nimeä Pellonpää. Tämä ei ole yllättävää, koska kylällä ei ollut asumuksia kuin kourallinen, hajalleen ripoteltuina. Ei ollut vakiintuneita yhteisiä reittejä. Vuonna 1969 Peltotie 2 kohdalle on ilmaantunut Elannon kauppa ja Peltotien alkuosassa vasemmalla puolella näyttää olevan melkein täysi rivi taloja ja Peltotien mutkassa todellakin on havaittavissa kulku-ura rantaraitille, jonka nyt tunnemme nimellä Pitkäjärvenranta.
Jupperin-ilmakuva-1950
Jupperin-ilmakuva-1969
Jupperin-ilmakuva-1976
Jupperin-ilmakuva-1996
Jupperin-ilmakuva-2001
Jupperin-ilmakuva-2005
Jupperin-ilmakuva-2007
previous arrow
next arrow
Jupperin-ilmakuva-1950
Jupperin-ilmakuva-1969
Jupperin-ilmakuva-1976
Jupperin-ilmakuva-1996
Jupperin-ilmakuva-2001
Jupperin-ilmakuva-2005
Jupperin-ilmakuva-2007
previous arrow
next arrow

Tämän kulkureitin silloinen tarve on selkeä. Kylältä meni suora bussireitti Laaksolahdesta Jupperin kautta Helsingin keskustaan, linja-autoasemalle: silloinen linja 315, jota liikennöi Helmisen Linja Oy. Reitti kulki rantaraittia edelleen Ainontielle ja Hämeenkylän kautta Vihdintielle, josta Helsinkiin. Kerrotaan, että yhdessä tietyssä jyrkässä mäessä ei ollut tavatonta, että talviliukkailla matkustajien odotettiin avustavan työntämällä bussi mäen päälle.

Sama kulkureitti on havaittavissa vuoden 1976 kuvassa, mutta vuoden 1990 huonomman resoluution kuvassa tällä kohdalla ei enää näy merkkejä kulkureitistä. Legendaarinen Helminen muutti 315-linjan reitityksen Pitkäjärven rantaraitilta ”uudelle tielle”, joka tunnetaan nyt nimellä Rajatorpantie ja joka vie Jupperin ympyrästä Vantaalle. 1980-luvulla Helmisen liiketoiminta lakkasi ja sen seuraajareittejä (nykyisin 321) ovat ajaneet sittemmin muut yhtiöt.

Siihen katkesi kulku tuolla oikopolulla. Kun Helmisen pysäkki poistui, kenelläkään ei ollut tarvetta kulkea siitä. Tämän reitin lyhyt kultakausi oli siis suunnilleen 1960-1980 (20 vuotta), eikä polulla liene kukaan liikkunut sittemmin viimeisen 40 vuoden aikana. Tuntuu kaukaa haetulta ajatukselta, että tuolle paikalle pitäisi menneiden oikopolkutarpeiden muistoksi perustaa nyt uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä.

Hulevesilinjan päällä ei tarvitse olla katua

Pellonpään kohdalle suunnitellaan myös hulevesillinjaa, jonka kautta osa Peltotien hulevesistä johdettaisiin Pitkäjärveen. Suunnittelijan standardiajatus näyttää olevan, että hulevesilinjalle rakennetaan aina jonkin sortin katu. Jos ei autokatua, niin ainakin päällystetty kevyen liikenteen väylä. Pro Jupperi vastustaa uuden kevyen liikenteen väylän rakentamista tähän paikkaan. Hulevesilinjan valmistuttua työmaa tulee maisemoida istutuksin ja jättää metsittymään.

Takaisin: Tarvitaanko uusia jalankulkuteitä?