Pro Jupperin tavoitteet

Pro Jupperin tavoitteet

Päivitetty 2.7.2023. Viitaten hallinnon 10.5.2023 julkaisemaan Jupperin kadut -suunnitelmaan ja siihen annettuun asukaspalautteeseen tavoittelemme suunnitelmien kehittämistä siten, että ainoalaatuisen asuinympäristömme erityispiirteet eivät vaarannu. Tavoitteemme on, että kaupunki huomioisi nämä suunnittelualueen paikallistuntemuksen tunnistamat tavoitteet:

1. Kaupunkitekniikan toteutus Jupperin ranta-alueen asuinympäristössä tulisi toteuttaa aikojen kuluessa muotoutuneen kylämiljöön turvaamisen ehdoilla.

Kulttuurimaisemalliset tekijät ja luontokadon estäminen tulisi asettaa suunnittelua ohjaaviksi perusteiksi.
Mitä tämä tarkoittaa? Monipuolinen kadunvarsipuusto ja tunnelmalliset soratiet ovat korvaamattomia maisema-arvoja. Pro Jupperi ei näe perustetta olettaa liikennemäärien kasvua tonttikaduillamme. Katujen leventämiselle tai erillisille jalkakäytäville ei ole havaittavaa tarvetta. Uusia jalankulku- tai pyöräväyliä ei tulisi rakentaa. Alueen kadut tarjoavat toimivat yhteydet nykyisellään. Alueelta vielä löytyviä muutamia alkuperäisiä biotooppitaskuja ei tulisi vaarantaa ilman painavia syitä. Mikäli asfaltointi tulisi perustellusta syystä kyseeseen, se tulisi toteuttaa vaarantamatta kultturimaisemallisia tavoitteita.

2. Pitkäjärvenranta – suojelun arvoiseksi luokiteltua kulttuurimaisemaa tulisi kohdella museokohteena.

Kaikki puuttuminen valtakunnallisesti tunnistettuun kohteeseen tulisi tehdä siten, että katunäkymiä ei muuteta, tai enintään palautetaan aikaisempaan asuunsa.
Mitä tämä tarkoittaa?
Pitkäjärvenranta tulisi säilyttää sorapintaisena. Kadun reuna-alueita ei tulisi leventää eikä uusia katuprofiilia muuttavia nurmetuskenttiä rakentaa olevan kadunvarsipuuston kustannuksella. Väylän ensisijainen käyttö on jo pitkään ollut ulkoilureitti. Autoilua tulisi ohjata liikennemerkein siten, että Pitkäjärvenrannassa sallitaan vain tonteille ajo. Ajoesteitä ei tarvita, ulkoilutien käyttö voi antaa joustavuutta poikkeustilanteissa, esimerkiksi jätekuljetuksen sulkiessa pääasiallisen reitin tai kadun aurauksen viipyessä. Tontille ajona voidaan pitää myös ajoa Vantaan rantaan, omakotiyhdistyksen ylläpitämään kyläuimarantaan sekä surffirantaan. Nykyiset pysäköintikäytänteet ovat toimivat, uusia pysäköintipaikkoja ei tarvita.

3. Vesihuolto kuntoon.

Alueella on useita kiinteistöjä, joilla hulevesien poistuma on riittämätön. Peltotiellä on myös pahasti tulviva katuosuus. Asiallinen hulevesihuolto tarvitaan koko alueelle. Rikkoutuneet vesi- ja viemärilinjat Rantatien loppuosalla tulisi korjata kiireellisinä.
Mitä tämä tarkoittaa? Pro Jupperi pyrkii edistämään modernin kaupunkitekniikan toteutumista alueellamme. Uusi hulevesiputkisto tulisi rakentaa siten, että kulttuurimaisemalliset tavoitteet eivät vaarannu. Putkistoa varten tarvittava kaivanto tulisi toteuttaa siten, että se sovitetaan nykyisen kadun alueelle leventämättä katua.

4. Rantatie/Rantakulma-hanke tulisi pysäyttää ja suunnitella uudestaan alueen laajemman katusuunnittelun yhteydessä.

Järven rannan tuntumassa avautuva lähivirkistyalue ja siihen liittyvä avoin yksityisomisteinen niittyalue ovat olennainen osa koko kylän maisemakokonaisuutta. Katuinfran vahvistamiselle ei ole perustetta. Ranta-alueelle ei tulisi luoda uutta autoiluun nojaavaa käyttöpainetta.
Mitä tämä tarkoittaa? Toteutuvaksi ilmoitettu katusuunnitelma on 15 vuotta vanha, eikä vastaa nykyisiä tarpeita. Pro Jupperi pyrkii säilyttämään Rantatien ja Rantakulman vehreyden ja maiseman kylämäisyyden. Alue tulisi säilyttää nykyisellään hyvin toimivana lähiliikunta-alueena, jonka käytön perusteena on saavutettavuus ensisijaisesti jalkaisin tai pyöräillen. Pysäköintialueille Rantatien tai Rantakulman alueella ei ole tarvetta. Nykyiset pysäköintikäytänteet ovat toimivia. Katua ei tulisi leventää, erillistä jalkakäytävää tai kevyenliikenteen väylää ei tulisi lisätä.

Tavoitteemme iskulauseina:

1. Kaupunkitekniikka toteutettava kylämiljöön turvaamisen ehdoilla.

2. Valtakunnallisesti huomioitu Pitkäjärven ranta-alue käsiteltävä museokohteena.

3. Vesihuolto kuntoon.

4. Rantatie/Rantakulma-hanke uudelleensuunnitteluun.